موضوعي كه در عين سادگي و كم اهميت جلوه كردنش بسيار مهم و حياتي است و بسيار به امنيت كشور خدشه وارد كرده است.
شايد اولين سئوالي كه به ذهن خطور مي كند، اين باشد كه تخليه تلفني به چه معناست؟
تخليه تلفني در معناي عام به معناي به دست آوردن اطلاعات از افراد مختلف جامعه توسط تلفن، به وسيلهي كساني كه به هر دليل عناد با اين مرز و بوم دارند ( اطلاعاتي كه از نظر ما اهميت چنداني ندارد مثل اسم رئيس يا همكار ، همسر يا ارائه آمار هاي خيلي معمولي در حيطهي كاري )
تعريف تخليه تلفني به صورت كلاسيك :
تخليه تلفني، عبارت است از تلاشي آگا هانه از طرف دشمن با بهرهگيري از غفلت يا فريب عوامل خودي، به منظور كسب اطلاعات و القاي خواستههاي خود از طريق برقراري ارتباط تلفني.
اهداف دشمن از تخليه تلفني :
– شناسايي مشكلات دستگاههاي اجرايي، جهت بهره برداري تبليغي در راستاي ناكارآمد نشان دادن نظام
– كسب اطلاعات، در راستاي دامن زدن به اختلافات جناح هاي سياسي كشور
– تلاش آگا هانه براي ايجاد اختلافات مذهبي ، سياسي و قومي در داخل كشور
– كسب اطلاعات با هدف ايجاد اخلال در روابط جمهوري اسلامي در مجامع بينالمللي
اولين سئوالي كه در اين خصوص مطرح است اينكه به نظر شما چند درصد از اطلاعات و اخبار كشور توسط تخليهي تلفني به دست دشمنان ايران زمين مي افتد؟
پاسخ : نزديك به 80 درصد اطلاعات كشور توسط تخليه تلفني از تمامي اقشار جامعه به دست دشمنان اين مرز و بوم مي افتد.
سئوال بعدي كه مطرح ميگردد اين كه دشمن در تخليهي تلفني به دنبال چيست و چه كساني در معرض تخليه تلفني هستند؟
پاسخ : دشمن در تخليه تلفني به دنيال اطلاعاتي است كه از نظر ما ارزش چنداني ندارند، ولي در واقع براي آنها ارزشمند محسوب ميگردد و اطلاعات ما به واقع تكميل كننده پازل اطلاعاتي آنهاست و دشمنان براي اين كار هيچ محدوديت سني اعمال نكردند و از كودكان 6 ساله تا سال خوردگان 90 ساله را مورد تخليه قرار دادهاند.
اصولاً تخليه تلفني به دو صورت انجام مي گيرد:
1) كنترل تلفن همراه افراد با استفاده از وسائل و روشهاي مخصوص، كه بيشتر جنبهي جاسوسي و اطلاعاتي دارد.
2) تماس تلفني با اشخاص و گرفتن مستقيم اطلاعات از آنها
طبق تحقيقات سازمان هاي اطلاعاتي كشور هاي مختلف ثابت گرديده است كه تلفن هاي همراه ساخته شده توسط كارخانه هاي مختلف داراي يك حافظهي مخفي با ظرفيت بالا جهت ضبط مكالمات و يك وسيله اي شبيه سيم كارت به صورت مخفي جهت ارائه اطلاعات گوشي مورد نظر به كشور هاي سازنده در مواقع خاص است و تلفن هاي همراه داراي نوعي باطري بسيار ريز با عمر دست كم 50 ساله است كه در مواقع حساس و مورد نياز براي كشور ها و سيستم هاي اطلاعاتي ناظر بر ساخت اين گوشي ها اطلاعات ارسال خواهد نمود.
شاهد مثال اين قضيه نيز زماني است كه به هر دليل گوشي خود را گم كرده و از مخابرات تقاضاي يافتنش را داشته باشيد، كه با رعايت جميع شرايط، گوشي شما در صورت خاموش بودن نيز پيدا خواهد شد.
راه هاي امنيتي جهت كنترل و كم كردن خطرات احتمالي سوء استفاده از گوشي تلفن همراه:
1) از همه كد ها و رمز ها و قفل ها استفاده گردد.
2) از شماره گيري سريع استفاده نشود.
3) توصيه مي شود از تلفن هايي با حافظهي كمتر استفاده گردد (مثلاً گوشي هاي ساده و ارزان قيمت)
4) در هيچ موقع با دكمه و مربع بازي نكنيد. چرا كه كنجكاوي مخاطب (سازمان هاي اشاره شده در بالا) را در اين،كه احتمال ورود صاحب تلفن همراه به رمز يا كدي كه جنبه سري و اطلاعتي دارد را جلب خواهد نمود.
5) هر از چندگاهي سيم كارت از گوشي جدا گردد و با يك فاصله زماني مجدداً استفاده گردد.
6) بهتر است شماره هاي مهم و حساس را در گوشي موبايل ذخيره نكنيد و ساير شماره ها را به اسامي كه خودتان متوجه مي شويد ذخيره كنيد. دست كم از اسامي به جاي نام فاميلي استفاده كنيد.
7) سعي كنيد تلفن همراهتان را به كسي جهت تماس قرض ندهيد، در صورت الزام به اين كار، خودتان شماره گيري نمائيد. (چرا كه ممكن است طرف كدي را وارد نموده كه حساسيت بر روي شما در خصوص كنترل و مكانيابي شما افزايش يابد.)
8) از گوشي هاي هديه شده استفاده نكنيد و قبل از هر كاري اقدام به تعويض آن نمائيد.
9) بعد از گذشت مدت زماني مشخص گوشي خود را تعويض نمائيد.
10) همچنين از لحاظ پزشكي توصيه مي شود در هنگام صحبت از گوش چپ استفاده نمائيد و سعي نمائيد گوشي رو به صورت عمودي گرفته تا خطرات كمتري شما را تهديد نمايد.
تماس تلفني با اشخاص و گرفتن مستقيم اطلاعات از آنها
در اين روش از تخليهي تلفني، ابتدا پازلي تشكيل مي گردد كه گاهي براي تكميل اين پازل سال ها زمان صرف مي شود. اين پازل شامل موارد ذيل مي گردد.
1) موضوع
2) تشكيل گروه كار هاي مختلف (مانند بررسي افراد مختلفي كه ارزش سرمايه گذاري جهت تخليه تلفني را دارند)
3) تشكيل پازل و بررسي روند تكميل پازل
4) طرح سئوالات مختلف جهت پرسيدن از افرادي كه مد نظر قرار مي گيرند
5) رجوع به بايگاني دقيق شان، در خصوص موضوع و سابقهي افراد
6) جمع آوري اطلاعات آشكار در خصوص موضوعي كه از طريق رسانههاي جمعي و نوشتاري در اختيار عموم جامعه قرار مي گيرد.
7) هدف قرار دادن مركز اصلي اداري و ساختماني و تشكيلاتي موضوع
8) بررسي اطلاعات موازي شامل اطلاعات اوليه و مقدماتي راجع به افراد هدف، اطلاعات اوليه و مقدماتي راجع به موضوع و نوع درگيري فرد هدف با موضوع، پيدا كردن روش هاي اعتماد سازي، پيدا كردن سرنخ.
9) استفاده از روانشناسي ارتباطات جهت اخذ اطلاعات.
10) بررسي شخصيت افراد – مانند ترسو بودن يا نوع زبان و لهجه طرف و. ..
11) نحوهي ورود به بحث
12) نوع پوشش ( با عناوين مختلف و مراجع مهم كشوري) مثل نهاد رياست جمهوري، قوه قضائيه، ادارهي اطلاعات، ديوان محاسبات و. …
به عنوان مثال گاهي جهت رسيدن به شماره موبايل يك رئيس دستگاه اجرايي، ابتدا كارمندان آن دستگاه و خانواده رئيس را بررسي مي كنند و مواردي اتفاق افتاده كه شماره موبايل رئيس يك دستگاه اجرايي را از همسر راننده آن رئيس به بهانههاي مختلف و با استفاده از ساده لوحياش گرفتهاند. مواردي مانند نياز به تماس فوري با همسر شما كه موبايلش در دسترس نيست و نياز به شماره موبايل رييسش داريم و. ..
راه هاي مبارزه با تخليه تلفني و تلفن هاي مشكوك
1) كم كردن صحبت با تلفن.
2) هنگام استفاده از تلفن به اين موضوع بينديشيم كه نفر سومي در حال شنيدن مكالمه مي باشد.
3) تاكسي را نشناختيم و اطمينان حاصل ننموديم به هيچ سئوالي پاسخ ندهيم.
4) هيچ گونه مسائل و اطلاعات طبقه بندي شده را به صورت تلفني بازگو ننمائيم.
5) حتي الامكان از پاسخ گويي تلفن به وسيله كودكان جلوگيري نمائيم.
6) آموزشهاي لازم به كودكان و اعضاي خانواده داده شود، كه به هيچ عنوان شماره تلفن يا آدرسي را به هنگام صحبت با تلفن بازگو ننمايند.
به هر حال تخليهي تلفني روشي است نه چندان نوين، كه كاربرد بسياري در خصوص مسائل امنيتي و اطلاعاتي كشور دارد و ممكن است گاهي اوقات هر يك از ما نيز جزئي از پازل تهيه شده دشمنان، جهت دريافت اطلاعات باشيم.